Φιλαναγνωσία για όλες τις τάξεις

 Α΄ και   Β ΄ τάξη

Ο Λύκος στα παραμύθια και στη φύση 


1.Εισαγωγή

            Επιλέχθηκε το παραμύθι, γιατί είναι οικείο και ευχάριστο ανάγνωσμα για τους μικρούς μαθητές. Έτσι μπορεί να τους βοηθήσει στην οικοδόμηση μιας στενής προσωπικής σχέσης με το βιβλίο.
2. Στόχοι 
--να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με το σύγχρονο παραμύθι.
--να αποκτήσουν τα παιδιά ερμηνευτικές δεξιότητες. 
--να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη. 
--να μάθουν να διακρίνουν τα πραγματικά από τα φανταστικά γεγονότα. 
 --να κατανοήσουν τη συλλειτουργία γραφής και εικόνας


3.Δεξιότητες:

-Αναγνώριση του σκοπού του κειμένου (ερμηνευτικές δεξιότητες)

-Εντοπισμός των ηρώων και των φανταστικών στοιχείων και διάκρισή τους από τα πραγματικά

-Επιτονισμένη ανάγνωση παραμυθιών

-Αναπαράσταση-Δραματοποίηση παραμυθιών

-Ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής έκφρασης

-Ανίχνευση των στερεότυπων που προσπαθούν να ανατρέψουν τα σύγχρονα παραμύθια
 
5. Επιλογή των βιβλίων
  Προτάθηκαν και από τα παιδιά παραμύθια με πρωταγωνιστή το Λύκο
 .........................................................................

1. Ξεκινήσαμε με τον Καλόκαρδο Λύκο, συνεχίσαμε με τον Καλλιεργημένο Λύκο, και Ο Λύκος πάει σχολείο..

Φύλλα εργασίας τα οποία τα χρησινοποιήσαμε επικουρικά...Κύριος στόχος μας υα παιδιά να απολαύσουν την ανάγνωση με επιτονισμό, να προβλέψουν τη συνέχεια, να βρουν τα αντίστοιχα παραμύθια που ο λύκος παρουσιάζεται κακός, να μιλήσουν, να εκφραστούν, να παίξουν, να δραματοποιήσουν να ζωγεφίσουν.

2, Πριν αρχίσουμε δώσαμε ένα φυλλάδιο στους μαθητές μας. Στόχος μας να διερευνήσουμε τη στάση που είχαν απέναντι  στο λύκο κι άλλα ζώα οι μαθητές..
Στο τέλος θα δώσουμε άλλο για να δούμε αν άλλαξε η στάση τους αλλά και για να δούμε αν καταφέραμε να υλοποιήσουμε κάποιους από τους στόχους μας και ποιούς... 
Το πρώτο λοιπόν φυλλάδιο είναι το παρακάτω....
 
 


 
 


Ο Πέτρος και ο Λύκος του Προκόφιεφ



Το μουσικό παραμύθι «ο Πέτρος και ο λύκος» σε κείμενο του ίδιου του Προκόφιεφ, πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μόσχα το 1936. Είναι ένα παραμύθι που αποσκοπεί να μυήσει το παιδί στα όργανα της ορχήστρας,  μια μουσική εικονογραφημένη ιστορία, όπου οι ήρωες προσωποποιούνται μέσω ενός ή περισσοτέρων οργάνων.

Το φλάουτο εκπροσωπεί το πουλί, 
το όμποε την πάπια, 
το κλαρίνο τη γάτα
το φαγκότο τον αυστηρό παππού
τρία κόρνα παίζουν τον λύκο, 
τα έγχορδα όλα μαζί τον Πέτρο, 
τα ξύλινα πνευστά τους κυνηγούς,  τα τύμπανα και η γκρανκάσα βροντούν σαν τις τουφεκιές τους

Περίληψη: Ένα μικρό αγόρι, ο Πέτρος, μια μέρα ανοίγει την πόρτα του κήπου και βγαίνει στο λιβάδι, παρά την απαγόρευση του παππού του. Εκεί είναι ο φίλος του, το πουλάκι, που τιτιβίζει χαρούμενα. Η πάπια βρίσκοντας ανοιχτή την πόρτα του κήπου βγαίνει κι εκείνη στο λιβάδι και πηγαίνει στη λιμνούλα. Στη συνέχεια έρχεται η γάτα. Τότε βγαίνει θυμωμένος ο παππούς, παίρνει τον Πέτρο μέσα στον κήπο και κλειδώνει την πόρτα. Ξαφνικά παρουσιάζεται ο κακός λύκος από το δάσος. Το πουλάκι και η γάτα πάνω στα δέντρα διασώζονται, η πάπια όμως καταλήγει στο στομάχι του. Ο Πέτρος σκαρφαλώνει στον τοίχο και ανεβαίνει σε ένα κλαδί και βοηθούμενος από το πουλάκι πιάνει το λύκο με ένα σχοινί από την ουρά. Την ίδια στιγμή βγαίνουν από το δάσος οι κυνηγοί πυροβολώντας (είχαν ακολουθήσει το λύκο). Ο Πέτρος τους φωνάζει να σταματήσουν και να πάνε τον λύκο στον ζωολογικό κήπο. Στο τέλος όλοι μαζί σε πομπή οδηγούν το λύκο στον ζωολογικό κήπο. 

Πορεία διδασκαλίας: Πρώτα παρουσιάζουμε τους χαρακτήρες της ιστορίας, τα όργανα και καλούμε τα παιδιά να προβλέψουν ποιος ήρωας παίζει ποιο όργανο... τους δώσαμε κι ένα βοηθητικό φυλλάδιο...
Το φυλλάδιο θα το βρείτε παραπάνω με τίτλο
 Φιλαναγνωσία κι ευέλικτη 4

Στη συνέχεια ακούσαμε τα όργανα για να γνωρίσουμε τον ήχο τους και μετά διαβάζουμε το παραμύθι. 
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε πάλι τους χαρακτήρες  με τα ιδιαίτερα μουσικά τους μοτίβα και εικόνες των οργάνων που την εκτελούν. Έπειτα έχουμε ακρόαση όλου του έργου, παρουσίαση των εικόνων των οργάνων όταν παρουσιάζονται οι διάφοροι χαρακτήρες.
Στη συνέχεια  δραματοποιούμε την ιστορία: τα παιδιά κινούνται σύμφωνα με την αφήγηση και τα μουσικά μοτίβα. Στην αρχή όλα τα παιδιά μιμούνται τον κάθε χαρακτήρα. Σε ένα επόμενο στάδιο είναι δυνατόν να γίνει επιλογή χαρακτήρων και να έχουμε μια τελική δραματική παρουσίαση του έργου με τους χαρακτήρες και τις διάφορες σκηνές που παρουσιάζονται στην πλοκή του.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Ακρόαση της ιστορίας και παιχνίδι με τις κάρτες (οι κάρτες δίνονται παρακάτω).

Δραματοποίηση της ιστορίας από τα παιδιά.

Μπορούμε να αλλάξουμε την ιστορία; Ξαναφτιάχνουμε την ιστορία από την αρχή και αλλάζουμε την υπόθεση.

Ζωγραφική του μουσικού παραμυθιού με ότι άρεσε στο κάθε παιδί.

Τα παιδιά κινούνται με το ρυθμό της μουσικής.

Παντομίμα τις διαφορετικές στιγμές του παραμυθιού (π.χ η πάπια μαλώνει με το πουλί, η γάτα παραμονεύει το πουλί και την πάπια κλπ)

Κατασκευάζουμε τους χαρακτήρες του παραμυθιού με χαρτόνι και το παίζουμε κουκλοθέατρο.

Ιδέες που μας δίνουν τα παιδιά.

Σύνδεση με οικολογία: Βρίσκουμε πληροφορίες. μαθαίνουμε για το λύκο

πότε εμφανίστηκε
πώς είναι στην εμφάνιση,, φωτογραφίες και περιγραφή 
πώς είναι με την οικογένειά του
πώς επικοινωνούν μεταξύ τους οι λύκοι
βρίσκουμε άλλα παραμύθια με πρωταγωνιστή το λύκο
πώς παρουσιάζεται ο λύκος στους μύθους και τα παραμύθια
ο λύκος κινδυνεύει



Ο Πέτρος κι ο Λύκος, διαβάζει ο Δημήτρης Χόρν








Ε΄τάξη , Ε. Τριβιζά , το σεντούκι με τις 7 κλειδαριές 
2014-2915

φωτ από το "εργαστήρι" φιλαναγνωσίας και δραματοποίησης:
τα παιδιά έκαναν εκπληκτική δουλειά, στήναμε σκηνές κάθε κεφαλαίου και ήταν όλα εμπνευσμένα και υπέροχα...γελάσαμε, δημιουργήσαμε....σας ευχαριστώ παιδιά του Ε2(2014-2915)

  
Στ τάξη,  Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου 

άλλος τρόπος προσέγγισης του βιβλίου της Α. Ζέη...... τι να πω για το κέφι, τις ιδέες, τη δημιουργικότητα των παιδιών του Στ1 ... (2014-2015)σας ευχαριστώ από καρδίας για τη συνεργασία και εύχομαι καλή συνέχεια.....





Ø  Ανάπτυξη:
o    ικανότητας κατανόησης κειμένου
o   Αφηγηματικής ικανότητας
Ø  Καλλιέργεια φαντασίας, έκφρασης και  δημιουργικότητας
Ø  Εμπλουτισμός λεξιλογίου
Ø  Δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και τόνωση του ομαδοσυνεργατικού πνεύματος μέσα στην τάξη
Μαθήματα 
 Γλώσσα
o   Επαφή με διαφορετικά είδη λόγου
o   Ερμηνεία κειμένων και νοημάτων
o   Εμπλουτισμός λεξιλογίου
   Συμπλήρωση έντυπου υλικού για την κατανόηση του νοήματος , των μηνυμάτων του βιβλίου- Γραπτή έκφραση των συναισθημάτων που προκάλεσε
Γεωγραφία
o   Γεωγραφική περιοχή
o   Πολιτιστικά στοιχειά της περιοχής
  Ιστορία
o    ο ελληνο ιταλικός πόλεμος, η περίοδος της κατοχής
Συλλογή πληροφοριών για την ιστορική περίοδο στην οποία εκτυλίσσεται 
  Αισθητική αγωγή
o      Εικονογράφηση των αγαπημένων αποσπασμάτων του βιβλίου και δραματοποίηση τους. 
ο    Κατασκευή σελιδοδεικτών.
ο    Δημιουργία αφίσσας για προώθηση του συγκεκριμένου βιβλίου

1. Γνωριμία με την  Άλκη Ζέη   
και το συγγραφικό έργο της

z-d3_alki-egonia 

· 
         
      Υπόθεση 
 

Στην Αθήνα του 1940-44 παρακολουθούμε την πορεία του εννιάχρονου Πέτρου προς την εφηβεία την ώρα που ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος μαίνεται. Οι εξελίξεις στα μέτωπα συμπαρασύρουν την καθημερινότητα και στο σπίτι του, τη γειτονιά και το σχολείο. Οι συγγενείς και οι φίλοι που τον περιστοιχίζουν, κάτω από την πίεση των γεγονότων, αλλάζουν κι αυτοί -προς το καλύτερο ή το χειρότερο-, άλλοτε θυμίζοντας αναξιοπρεπείς, πεινασμένες σκιές και άλλοτε αποφασισμένους μικρούς ήρωες, έτοιμους για όλα.






Ακούστε και διαβάστε ένα απόσπασμα του βιβλίου από τον Μικρό Αναγνώστη




Φύλλα εργασίας κεφάλαια 1-11


Η ιδέα και οι  δραστηριότητες  στο κεφάλαια του  βιβλίου  ανήκει στη συνάδελφο Λαμπρινή Σκέρλου.. . αλλαγές κι εμπλουτισμό έκανα…




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου